Lahden seudun avunhuuto – sähköistyvän liikenteen klusteri viipymättä toteutukseen

Scania uutisoi viime viikolla lopettavansa bussituotannon Lahdessa, joka tarkoittaa 260 työpaikan menetystä ja äkkinäistä rakennemuutosta Lahden seudulla. Elinkeinoministeri Lintilä, sosiaali- ja terveysministeri Pekonen ja kehitysyhteistyö- ja kauppaministeri Skinnari vierailivat Lahdessa viime perjantaina. Ministeri Lintilä esitti bussikoritehtaan tilalle sähköisen liikenteen klusteria.

 

– Olen tyytyväinen siihen, että Lahden kaupungin ehdottama Sähköistyvän Suomen toimenpidepaketti sai ministereiltä positiivisen vastaanoton. Lahden seudulla on täyden taalan paikka hyödyntää bussinrakentajien investointeja ja autoilun sähköistymisen osaamista.  Erityisen tärkeä on ottaa alan yritykset mukaan klusterin kokoamiseen. Lahden seudulla on yrityksiä, joilla on annettavaa sähköisen liikenteen kehittämiseen.  Yritysten osaamiselle on saatava käyttöä eikä pyörää tule keksiä uudelleen. Kasvuyritys Kempower on yksi yritysesimerkki, jonka tuotantoa ja työllistävää vaikutusta tulisi vauhdittaa klusterin kautta entisestään. Yritys on jo nyt Pohjois-Euroopan suurin liikenteen latausjärjestelmiä valmistava toimija ja iso työllistäjä, kansanedustaja Kemppi kertoo.

 

Päijät-Hämeen työllisyystilanne on tällä hetkellä kriittinen, sillä maakunnan työllisyys on tippunut noin 5500 henkilöä neljässä kuukaudessa. Lahdessa työllisyys on tällä hetkellä suurten kaupunkien heikoin.  Päijät-Hämeessä on myös maan keskiarvoa matalampi koulutustaso.

 

– Esimerkiksi muuntokoulutuksen lisääminen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutus ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston sähkötekniikan professuuri olisivat vahva tuki valtiolta Lahden seudulle tässä tilanteessa koko maakunnan ja Suomen kannalta. Uudet panostukset alan koulutukseen ja tutkimukseen tukisivat osaltaan sähköisen liikenteen ja infrastruktuurin kehittämiseksi hahmoteltua sähköisen autoilun klusteria, Kemppi linjaa.

 

– Mallia voisi ottaa myös Nokian ja valtion yhteisestä Silta-ohjelmasta menneiltä vuosilta. Sen avulla saatiin uutta yrittäjyyttä ja nopeasti täydennettyä osaamista työttömäksi jääneille työntekijöille. Nyt on aika paina kaasua, Kemppi jatkaa.