Liikenteen uudistamisen tulee perustua oikeudenmukaisuuteen – autoveropopulismi tulee ampua alas

Hallitus on linjannut liikenteen päästövähennyksistä eli tiekartassa kestävään liikenteeseen. Tiekartassa esitetään keinot, joilla kotimaan liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Ehdotus lähtee seuraavaksi lausunnoille.

– Tiekartta on hyvä pohja vaativalle kokonaisuudelle. Polttoaineveron korotuksia ei ole tulossa eikä paperi sisällä kevyitä heittoja tai tyhjiä lupauksia. Olennaista on vähentää päästöjä lisäämättä liikkumisen hintaa tai vaikeuttamatta autoilua siellä, missä auto on välttämättömyys. Pikemminkin pitkien matkojen harvaanasutuilla seuduilla autoilun kuluja on laskettava uudistuksilla, Kemppi kertoo.

Kokoomuksen linja ja puoluekokouspäätös on, että autovero on lakkautettava ja sama tuotto on kerättävä nostamalla vuosittaista ajoneuvoveroa ja polttoaineveroa. Autoveron tuotto oli vuonna 2019 lähes 900 miljoonaa euroa, joten kyse ei ole kevyestä heitosta. Autovero perustuu auton hintaan ja hiilidioksidipäästöihin. Esimerkiksi joulukuussa 2020 eniten autoveroa maksettiin isoista maastureista ja suurikulutuksisista erikoisautoista, kuten BMW M5 ja Dodge challenger. Eniten autoveroja maksettiin satojen tuhansien eurojen hintaisesta uudesta lähes neljän litran moottorin Ferrari 488 GBT:stä, jonka autovero oli yli 155000 euroa.

– Olen huolissani Kokoomuksen esittämästä vaihtoehdosta hallituksen linjalle. Kokoomuksen esittämä autoveron poisto lisäisi ajoneuvoveron kustannuksia ja helpottaisi suuripäästöisten uusien ökyautojen ostamista. Jos kokoomus unohtaa esityksensä polttoainekorotuksista ja keskittyy vain vuosittaisen ajoneuvoveron korotukseen, merkitsisi se vuosittaisen ajoneuvoveron kaksinkertaistamista. Eli niiden tavallisten autoa tarvitsevien ihmisten kustannukset nousisivat, joilla ei ole varaa uuteen tai vähäpäästöiseen autoon. On selvää, että autokantaa tulee uudistaa, mutta autoveron poisto kerralla on keinona tavallisen tilipussin kuskeja rokottava esitys, Kemppi linjaa.

 

– Keskusta on valtiovarainministeri Matti Vanhasen johdolla valmistellut uutta verotuksen mallia, jossa verotus muuttuu sen mukaan, kuinka paljon ihminen liikkuu ja mikä on tiestön kunto. Tätä mallia tullaan viemään eteenpäin myös yhtenä tiekarttaan sisältyvänä toimenpidevaihtoehtona. Mahdollisuus liikkua sujuvasti paikasta toiseen on elinehto arjessa. Hyviä esityksiä ovat myös etätöiden yleistyminen ja uusiutuvan energian liikenteeseen panostaminen, Kemppi lisää.