Suomen talouden tilanne on vakava, jonka vuoksi edessä on monia ikäviä päätöksiä. Vaakakupissa on esimerkiksi suomalaisten terveydenhuolto, lapsiperheiden toimeentulo ja alueiden pärjääminen inflaation ja energiakriisiin keskellä. Kehysriihessä haetaan jopa kolmen miljardin lisäsopeutusta jo sovittujen tavoitteiden päälle eli valtion kukkaron nyörit ovat todella kireällä. Hallitus tekee sopeutuksia jopa peruspalveluista ja kuntien taloutta leikkaamalla sekä kiristämällä kiinteistöveroja. Nyt olisi tärkeää investoida kasvuun ja pitää huolta suomalaisten arjesta eikä repiä tätä maata kahtia.
Hallituksen tulisi talouden saneerausurakassaan estää eri suunnalla tehtyjen leikkausten kasautuminen tietyille ihmisryhmille. Erityistä huolta kannan lapsiperheköyhyyden kasvamisesta, jolla on suora vaikutus lasten sairastavuuteen, koulutustasoon ja myöhempään työuran pituuteen. Lisäksi 1,4 miljardin euron leikkaukset sosiaali- ja terveyspalveluihin vasta vuosi uudistuksen jälkeen romuttavat suomalaisten lähipalveluita ja ajavat keskittämään, mikä on erittäin lyhytnäköistä politiikkaa.
Sopeutuspaineen alla hallituksen rahareiäksi muodostunut haave Turun Tunnin junasta tuntuu hävyttömältä. Tämä raidehanke on siis Helsingin ja Turun välinen uusi raideyhteys, jonka myötä tämä junamatka taittuisi noin 75 minuutissa eli puolisen tuntia nykyistä nopeammin. Hankeen kustannusarvio on 3,7 miljardia euroa eikä sitä rahoiteta kokonaan EU-rahalla, vaikka saisimme millaisen lottovoiton.
Hallitusohjelmassa on luvattu pääomittaa tätä hanketta alkuun 480 miljoonan euron starttirahalla. Tämä summa saadaan kasaan myymällä valtion tuottavaa omaisuutta. Valtion omaisuuden myynti on perusteltua silloin, kun yhtiöistä saa hyvät rahat, niiden myyminen ei vaurioita huoltovarmuuttamme ja niistä saatava tuotto voidaan sijoittaa kannattavasti. Nyt tällaista näkymää ei kuitenkaan ole.
Tämän hankkeen piiloon ovat jäänet tulevat rajut leikkaukset tiestöön, muihin raiteisiin ja satamiin. Kanta-Häneessäkin esimerkiksi Valtatie 3 ja 10 kaipaisivat liittymäparannuksia ja alempiasteinen tieverkko on paikoin vaarallisessa kunnossa. Puolen miljardin investoinnilla voitaisiin korjata 5000 kilometriä maanteitä, joka tarkoittaisi matkaa kaksi kertaa Hangosta Utsjoelle ja takaisin. Kulkuyhteyksien lisäksi, Suomen olisi tärkeä investoida nämä kriittiset summat pitkän aikavälin kiikarit silmillä hankkeisiin, jotka luovat kasvua. Valtiovarainministeriön omat asiantuntijat ovat laskeneet ettei tämä junahanke tule olemaan kannattava.
Tällä summalla voitaisiin paikata myös sosiaali- ja terveyspalveluiden säästöjä tai estää koulutuksen ja kuntien leikkaukset, mikä olisi kaikkien nykyisten ja tulevien suomalaisten etu. Hallitus, nyt olisi jo korkea aika luopua hankkeesta ja ajatella Suomen etua.