Kansanedustaja, Keskustan varapuheenjohtaja Hilkka Kemppi: “Digilaitteiden käytölle on luotava rajat ja oma lautasmalli” 

Kesälomat ovat ohi ja koulut alkavat ympäri Suomen. Keskustelu kouluarjesta ja suomalaisen peruskoulun tilasta on jumittunut lasten älypuhelinten käyttöön. Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hilkka Kemppi pitää keskustelua tärkeänä, mutta näkee kysymyksen laajempana.  

-Pidän kriittisenä rajoittaa lasten älypuhelinten käyttöä koulupäivien aikana. Digitaalisen hyvinvoinnin kehittäminen vaatii kuitenkin laajempaa huomiota. Arkemme valintoja ohjataan liikuntasuosituksilla ja ruokatottumuksiamme lautasmalleilla. Vastaavaa ajattelua tarvittaisiin myös Digilaitteiden käytölle. Tarvitsemme lautasmallin, joka tutkimustietoon nojaten ohjaa eri ikäisiä digilaitteiden kohtuulliseen käyttöön. Nyt digilaitteita käytetään, ohjataan ja hyödynnetään mutu-tuntumalla. 

  

-On eroa, että käyttääkö digilaitetta opiskeluun tai työntekoon, lyhyiden videoiden selailuun vai yhteisölliseen pelaamiseen. Kaikilla on myös positiivisia vaikutuksia ja soveltamismahdollisuuksia. Näiden kohtuukäyttö tarvitsee konkreettisia ohjeita, johon esimerkiksi vanhemmat ja koulut voivat nojata turvatakseen lasten digitaalista hyvinvointia.   

 

Kemppi on Väestöliiton puheenjohtaja. Väestöliitto on tekemässä tutkimusta digilaitteiden vaikutuksista perhesuhteisiin, syntyvyyteen ja esimerkiksi eroihin. Väestöliitto on 2020 julkaissut myös tutkimustuloksia digitaalisen hyvinvoinnin kehittämiseksi.  

 

-Digitalisaatio on räjäyttänyt deittailukulttuurin ja vaikuttaa parisuhteisiin sekä laajemmin ajankäyttöön. Tiedämme jo nyt, että digiympäristöön unohtuminen lisää parisuhteiden riitoja ja erojen mahdollisuutta. Sitoutuminen omaan kumppaniin tuntuu myös monesta vaikealta, kun taskussa on sovellusten kautta loputtomien puolisoehdokkaiden meri. Vanhempien esimerkin kautta lapset oppivat ja muodostavat käsitystä normaalista arjesta.  

-Siksi on tärkeää, ettemme jumitu vain lasten digitaalisen hyvinvoinnin kehittämiseen vaan kiinnitämme huomiota myös vanhempien rooliin. Vanhempien kouluttamiseen ei riitä opettajien aika, joten digihyvinvointi tulisi ottaa puheeksi jo neuvolassa. Kyseessä on siis merkittävä väestöpoliittinen kysymys, johon tarvitaan tutkimustietoa ja ratkaisuehdotuksia tukemaan vanhemmuutta ja koko digiyhteiskunnan hyvinvointia.