Turun tunnin junasta on luovuttava 

Pääministeri Orpo kertoi mahdollisuudesta lisäleikkauksille syksyn budjettiriihessä. Jo tehdyt leikkaukset ja esimerkiksi ALV:n korotukset tuntuvat suomalaisten arjessa. Valoa tunnelin päässä ei ole, sillä talouden ja työllisyyden kasvua kiihdyttävät toimet on unohdettu. Paitsi yksi, joka ainoastaan kiihdyttää minun sykettäni sekä hieman Turun ja Helsingin välistä junayhteyttä. Tässä junahankkeessa ei ole nyt mitään järkeä.  

Valtiolle ensihätään puoli miljardia maksava hankkeen kustannus on suuri ja siksi myöskään Euroopan unioni ei ole siitä innostunut. Junan älyttömyyttä lisää hallituksen kokoamat 9 miljardin jättileikkaukset ja mahdolliset lisäleikkaukset, joilla on jo heikennetty suomalaisten terveydenhuoltoa, syvennetty lapsiperheköyhyyttä ja leikattu koulutuksesta. Miten aikana, jolloin leikataan sosiaaliturvasta, voidaan haaveilla pääministerin junamatkan nopeuttamisesta muutamilla minuuteilla?  

Ymmärrän investointien merkityksen, jota myös tämä hanke edustaa. Kuitenkin tässä taloustilanteessa investoinnin kannattavuus- ja tuottavuus tulisi olla huomattavasti korkeampi. Hankkeen kustannushyötysuhde on heikko eikä myöskään EU rahoittanut hanketta kesällä tulleiden päätösten joukossa. Tässä taloustilanteessa olisi järkevää pienentää jo olemassa olevien väylien korjausvelkaa eli lisätä jo olemassa olevien väylien toimivuutta ja turvallisuutta. Tämä olisi myös oikeanlaista suhdannepolitiikkaa ja muun muassa yrittäjien ja töissä käyviä ajatellen toimivampaa talouspolitiikkaa.  

Toivon, että kokoomus ja Perussuomalaiset vihdoin tunnistavat faktat hankkeen kannattamattomuudesta ja keskeyttää sen välittömästi. Rahat tulee käyttää alempiasteisen tieverkon kunnostamiseen.