Väylävirasto kertoi tänään keskeyttävänsä hankkeen ajonopeuksien alentamiseksi tiestöllä. Lausuntopalaute pohjaesityksestä, jolla ajonopeuksia olisi laskettu lähes 2 000 maantiekilometrillä tiestön puutteellisen kunnon takia, oli tyrmäävä. Sen sijaan lausuntonsa antaneet kunnat, yritykset ja kansalaiset vaativat tiestön kunnostamista asianmukaiselle tasolle.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet Jouni Ovaska, Pekka Aittakumpu ja Hilkka Kemppi yhtyvät lausuntopalautteeseen, jonka mukaan pohjaesitys ei huomioinut alueellisia olosuhteita riittävällä tavalla, vaikutukset olisivat jakaantuneet maantieteellisesti epäoikeudenmukaisesti ja olisivat olleet elinkeinoelämälle haitallisia.
Keskustakolmikko kannustaa budjettiriiheensä valmistautuvan hallituksen ottavan lausunnossa annetun palautteen vakavasti.
- Väyläviraston tekemän selvityksen myötä hallituksella on nyt tarkasti tiedossa, millä satasen maantieosuuksilla tiestö ei ole asianmukaisessa kunnossa. Hallituksella on budjettiriihessään kaikki valta laittaa liikkeelle tällaisten tieosuuksien kunnostamiset.
Ovaska, Aittakumpu ja Kemppi toistavat aiemmat vaatimuksensa keskeyttää Turun tunnin junahanke ja ohjata siitä säästyvät rahat huonokuntoisen tiestön korjaamiseen koko Suomessa.
- Kuten jo kokoomuslainen presidentti Paasikivi neuvoi aikoinaan, niin tosiasiat on tunnustettava. Hallituksen tulisi ymmärtää, että ainakin kolme miljardia euroa maksava hanke on liian kallis niin valtiolle kuin hankkeen osakaskunnille maksettavaksi.
Lisäksi pitää muistaa, että tällä hallituskaudella oltaisiin rahoittamassa vain vajaata puolta koko Turun tunnin junahankkeesta. Me Keskustassa emme hyväksy sitä, että suurinta osaa rahoitusvastuusta ongelmineen kannattamattomasta junahankkeesta kaadettaisiin tuleville hallituksille ja samalla nakerrettaisiin vakavasti mahdollisuuksia kehittää ja kunnostaa koko Suomen tiestöä ja raiteita.