Matkailu on osa Suomen menestystarinaa 

Matkailu on osa Suomen menestystarinaa

 

Kunta- ja aluekohtaiset matkailutulokset on julkaistu.  Valtakunnallisesti matkailualoilla työskenteli 5,1 % maan työvoimasta. Keskustan varapuheenjohtaja Hilkka Kemppi tunnistaa matkailualan korkeakoulutettuna alan mahdollisuudet. Kemppi on koulutukseltaan restonomi ja hän on työskennellyt esimerkiksi Lapin talvimatkailun parissa.

 

  • Matkailussa olisi kasvavaa potentiaalia, jos vain osaisimme hyödyntää sitä koko Suomea ajatellen. Suomi matkailumaana ei ole vain talvenlumo, vaan elämyksiä ja matkakokemuksia on tarjolla ympäri vuoden ja ympäri Suomen. Matkailun potentiaalin vahvistamiseksi ja kestävän matkailun kehittämiseksi olisi paljon tehtävää. Hallituksen jätti leikkaus Visit Finlandin toimintaan on täysin väärä suunta matkailulle, mutta myös täysin väärä suunta koko Suomen kasvutoimille. Suomi tarvitsee kasvua ja sitä on ammennettavissa matkailualalta, Hilkka Kemppi kommentoi

 

Matkailu edistetään alueet edellä, mutta oma roolinsa on myös valtakunnallisella brändityöllä. Esimerkiksi Kempin kotimaakunnassa Päijät-Hämeessä matkailun kokonaishyöty oli viime vuonna 320 miljoonaa euroa.

 

  • Päijät-Häme on hyvä esimerkki alueesta, joka ei juuri saa valtakunnallista bränditukea, mutta jonka matkailualan tulos osoittaa, että vetovoimaa olisi. Koko Suomen matkailua tulisi tukea valtion toimesta Visit Finland brändin alla. Päijät-Hämeessä on potentiaalia erityisesti kestävän matkailun kasvattamiseen, urheilu- ja kulttuuri sekä järvimatkailuverkostot tulisi laittaa kuntoon. Päijänteen seudun kehittäminen tukisi myös Saimaan aluetta, sillä kansainvälisestä näkökulmasta järvi-Suomen matkailuun tarvitaan monipuolisuutta ja lisää volyymia. Lisäksi esimerkiksi tuoreet Geopark-kohteet Rokualla, Saimaalla ja Salpausselällä ovat innostava esimerkki kestävästä matkailusta, jota emme ole vielä nostaneet riittävästi valtion toimesta esiin, Kemppi lisää.

 

  • Matkailun vaikutukset maakuntiin ovat pitkäaikaiset, sillä se tuo työpaikkoja, palveluita, liikennepanostuksia ja positiivista pöhinää. Kestävä matkailu lisää myös luontokohteisiin saavutettavuutta, lähiruokaa ja kiinnittää huomiota puhtauteen, joka voi myös osaltaan lisätä alueen vetovoimaa.