Sähköistyvän autoilun klusteri Lahdessa tulee saada viipymättä toteutukseen ottamalla yritykset mukaan  

Scania uutisoi viime viikolla lopettavansa bussituotannon Lahdessa. Tämä tarkoittaa 260 työpaikan menetystä ja äkkinäistä rakennemuutosta Lahden seudulla. Lahden seudulla on täyden taalan paikka hyödyntää bussinrakentajien investointeja ja autoilun sähköistymisen osaamista.

 

Kiitän elinkeinoministeri Lintilää, sosiaali- ja terveysministeri Pekosta ja Kehitysyhteistyö- ja kauppaministeri Skinnaria Lahden vierailun priorisoinnista. Ministeri Lintilä esitti bussikoritehtaan tilalle sähköisen liikenteen klusteria, joka pitää saada viipymättä toteutukseen. Olen myös tyytyväinen siihen, että Lahden kaupungin ehdottama Sähköistyvän Suomen toimenpidepaketti sai positiivisen vastaanoton.

 

Erityisen tärkeä on ottaa alan yritykset mukaan klusterin kokoamiseen, jotta työpaikkoja saadaan nopeasti. Lahden seudulla on useita toimijoita, joilla on annettavaa sähköisen liikenteen kehittämiseen. Jo valmiille markkinoille ja osaamiselle on saatava vauhtia eikä pyörää tule keksiä uudelleen. Kehittämishankkeita on vauhditettava, uusia yrityksiä saatava syntymään, kansainvälistymistä tuettava ja osaajien saanti varmistettava. Kasvuyritys Kempower on toimiva yritysesimerkki, jonka tuotantoa ja työllistävää vaikutusta tulisi vauhdittaa klusterin kautta entisestään. Yritys on jo nyt Pohjois-Euroopan suurin liikenteen latausjärjestelmiä valmistava toimija ja iso työllistäjä.

 

Alueemme tilanne on kriittinen, sillä työllisyys on tippunut noin 5500 henkilöä neljässä kuukaudessa. Lahdessa työllisyys on tällä hetkellä suurten kaupunkien heikoin, joten valtion tukea tarvitaan. Päijät-Hämeessä on myös maan keskiarvoa matalampi koulutustaso.

 

Esimerkiksi muuntokoulutuksen lisääminen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutus ja Lappeenrannan­­­­-Lahden teknillisen yliopiston sähkötekniikan professuuri olisivat vahva tuki valtiolta Lahden seudulle tässä tilanteessa koko maakunnan ja Suomen kannalta. Uudet panostukset alan koulutukseen ja tutkimukseen tukisivat osaltaan sähköisen liikenteen ja infrastruktuurin kehittämiseksi hahmoteltua sähköisen autoilun klusteria. Mallia voisi ottaa myös Nokian ja valtion yhteisestä Silta-ohjelmasta menneiltä vuosilta. Sen avulla saatiin uutta yrittäjyyttä ja nopeasti täydennettyä osaamista työttömäksi jääneille työntekijöille. Nyt on aika paina kaasua.

Mielipidekirjoitus julkaistu Itä-Hämeessä 2.10.2020